21.8.23 Støy hele natta – opptil 75dbc vanvidd

Kl 00:30 62dbc dundrende bass

Kl 03:00 75dbc rister i veggene

Lite søvn, og den lille søvnen man får er dårlig søvn.
Lavfrekvent støy er helsekadelig, og lite søvn er helseskadelig

Vurderte lenge å ringe politiet igjen. De kan imidlertid bare stoppe pågående ulovligheter. Og det vi er på jakt etter er en permanent løsning. Ser at om pågående dialoger med kommunen gir resutater, som huseier er de ansvarlig for at lover og regler blir fulgt. Naboloven, helligdagsfreden, forurensningsloven, huseierloven blir brutt hele tiden. En konstant, helseskadelig støyforurening pågår fra kommunens eiendom. Dessuten er det å kontakte politiet flere timers jobb på natta, uten å oppnå noe særlig, da de mange ganger ikke har kapasitet til å løse problemet, og uansett ikke er stand til å løse problemet permanent.

Ved dialog med støyforurensningskilden, virker det som kommunen har forsøkt seg på et tiltak – en innstilling på volumknappen. Det virket kompetanseløst; det har fem forutsetninger som gjør at tiltaket er dømt til å mislykkes fra første stund:

1) Et volumnivå som er beluttet uten at det er kvalitetssikret med dbc-målinger – verken hos støykilden eller hos de som er rammet av støyen. Volumnivå som er satt, gir et svært ubehagelig, skadelig og ulovlig støynivå. Pga at støyen genererer av dette vanvittige anlegget og dermed så rikt, kraftig lavfrekvent spekter, er det antakelig liten forskjell på en dbc-måling inne hos kilden som hos naboene. Så volumet bør settes med dbc-max-nivå på rundt 30dbc max. Og gjerne med en margin

2) Støynivå på jevn støy i «normale» frekvensnivåer er noe helt annet enn ujevnt varierende støy på svært lave frekvenser. Og vi snakker et helt annet nivå av helseskader, søvnforstyrrelser og ubehag.

3) Tiltaket (dersom det hadde vært kvalitetssikret mot lovlig og ikke-fortyrrende dbc-nivå) forutsetter støykildens vurderingsevne og evne til å holde seg til et regelverk, som med all mulig tydelighet er motbevist.

3) Tiltaket (dersom det hadde vært kvalitetssikret mot lovlig og ikke-fortyrrende dbc-nivå) forutsetter at avvik på punkt 2 håndteres av kommunen; det er avvik omtrent hver time på døgnet som ikke blir håndtert.

4) Det virker ikke som det er tatt hensyn til at støyen genereres av et hinsides kraftig anlegg (helt feilplassert i en liten leilighet) Det enorme lydtrykket av lavfrekvens og infralyd, dvs den skadelige, til dels ikke-hørbare, men sterkt merkbare delen av støyforurensningen er ikke tatt med i beregningen.

Opplevelsen er at situasjonen blir konstant forverret.

Kl 07:30 65dbc vanvidd som fortsetter ustanselig

Kl 14:30 52dbc – ute forsvinner mye av trykket i bakgrunnsstøy. Inne merkes mengden lavfrekvent støy og infralyd, og antakelig stående bølger og danner et ubehagelig trykk og pulserende dotter i ørene.

Kl 20:15 53dbc – pulserende dotter i ørene og ubehagelig during i hodet
Kl 21:30 60dbc – ubehagelig og plagsom støyforurensing

Kl 22:30 62dbc